Arbetsversionen: Förarbeten, aktuella problem och överväganden.
Partiledare: Hans Jensevik Publiceras: 2025-06-09
-
Stängda gränser: Sverige först anser att diaspororna inte ska fyllas på med ytterligare problem genom invandring då Sveriges spontana assimilationstakt ur diaspororna är jämförelsevis andra länders uppseendeväckande låg. Alltså, inflödet till diaspororna ska hållas kraftigt under assimilationsflödet från diaspororna så problemen ständigt avtar. Mest kraftigt är stängda gränser. Det har Finland, Frankrike och Tyskland med flera gjort när detta skrivs. De bortser ifrån EU:s migrationsregler och det kan Sverige också göra.
-
Lokal kriminalpolitik: Sverige först anser att våra 290 kommuner blir egna myndigheter i brottmål. Det innebär egen betald polis, häkte, åklagare, tingsrätt och fängelse. Varje kvadratmeter svenskt land ska kontrolleras av den svenska rättsstaten och av ingen annan. Fru Svensson, som våldtas en söndag kväll ska inte möta sina våldtäktsmän på gator och torg kommande vecka. Efter polisutredningar hämtas brottslingar in, häktas och döms omedelbart. Det sker lokalt snabbt och smidigt utan statlig inblandning. I varje kommun väljer invånare i personval samtidigt med det kommunala valet även en fristående nämnd i brottmål som har en sådan myndighets fulla befogenheter. Ansvar ska kunna utkrävas av kommunens invånare i lokala val. Denna nämnd utser och anställer kommunens polischef. Det finns många lokala poliser som lämnade yrket vid polisens centralisering som kan återgå i tjänst i sin hemkommun. Som extra resurs finns hemvärnet och liknande frivilligorganisationer samt olika lämpliga ideella föreningar.
-
Folklig systemkontroll av Riksdagens arbete: Detta handlar om medborgares rätt att väcka grundlagstalan om grundlagen inte följts av Riksdagen. Sverige först anser att Högsta domstolen ges befogenhet att häva ett beslut i Riksdagen som fattats på underlag som strider mot Regeringsformens berednings- och formkrav. Om hävande av beslut ansöker medborgare hos Högsta domstolen, som efter underkänd prövning har att låta ärendet vila tills folkomröstning eller rättelse skett. Anledningen är att beredningskravet gäller att beslutsunderlagen ska innehålla ett sakligt och heltäckande underlag så att riksdagsmännen är klara över konsekvenser och ekonomiska följder av de beslut de avser godkänna. Formkravet gäller beslutsgången i riksdagen. Många länder har författningsdomstolar med befogenheter att häva beslut som fattats i strid mot grundlagarnas berednings- och formkrav. Sverige har vare sig en författningsdomstol eller lagar för hävande av beslut. Enligt EU:s författning är Sverige skyldig att ha en författningsdomstol men någon sådan har ännu inte upprättats. Sverige har ett lagråd som granskar innan beslut sker men den granskningen är av begränsad natur vilket framgår av namnet. Konsekvens och ekonomi berörs sällan och politikens inställning är den mer extrema vänsterinriktade att politiken ska ske under lagarna men utan juridisk uppsikt. Bara politiker får granska politiker. Detta är också en borgerlig uppfattning just i Sverige. Vad är problemet? Det är inte svårt att hitta beslut som medborgarna uppfattar som lagstridiga i den meningar som nämnts ovan. Ett exempel är besluten tidigare om Covid-pass i Sverige och andra länder. Det inskränker medborgarnas rättigheter vad gäller grundlagsreglerade friheter. Det bildades grupper på nätet emot sådana företeelser, som Covid-pass. Grupper vars ambitioner ibland växte till att försöka bilda partier, men som aldrig hann bli något då sakfrågan avklingade. Ofta för att en nytt ärende växer fram med nämnda brister som kräver ny uppmärksamhet. Här står det speciella i varje enskilt fall mot det uppenbara att det saknas en generell effektiv mekanism som kan hantera alla dylika brott mot författningarna av denna natur i Sverige. En generellt utformad folklig effektiv systemkontroll av Riksdagens arbete borde inrättas. Är detta ett omfattande problem? Ja, det får man nog tillstå. Minns Fredrik Reinfeldts fjorton tillyxade promemorior som banade väg för den fria massinvandringen. Alla fjorton underkändes som beslutsunderlag av en granskning av Riksrevisionen efteråt då skadan redan var skedd. Lagen om hets mot folkgrupp som i överdriven välvilja mot vissa invandrargrupper utformades så att den svenska urbefolkningen inte är en folkgrupp medan folk som bekänner sig till en viss religion är det. Det borde varit omvänt som tidigare. Mer om just denna senare aspekt senare.
-
Byte till ett starkt assimilerande och tillväxtbefrämjande skattesystem: Sverige först vet att man kan beskatta folk dit man vill ha dem. Då det finns skattesystem (Poll Tax) som innehåller starka assimilerande drivkrafter bör byte till ett sådant snarast ske. De är utformade enligt den jämlika principen lika för all. Våra barnbidrag beviljas exempelvis lika för alla. Ett sådant system har personliga dagliga enhetsskatter lika för alla mellan exempelvis 18 och 64 år oberoende sysselsättning. Bidragen minskas till endast ett fåtal och arbetsförmedlingen avvecklas. Var och en söker jobb på hela arbetsmarknaden. Med en radikalt breddad skattebas och förenklad skatte- och annan offentlig- administration kan skatten näst intill halveras för alla. Denna skatt befrämjar ekonomisk tillväxt. Ett personligt negativt skattekonto utestänger individen från större delen av det offentliga tjänsteutbudet. Skattskrivning med en strikt personlig identifiering (minst som idag på nivån Svenskt pass som innehåller personens fingeravtryck) blir därför första åtgärd efter ett beslut i riksdagen. Det blir svårt att existera i Sverige utan att tjäna pengar. En oföretagsam migrant utan pengar kan få en gratis enkel flygbiljett från Sverige. Incitamentet att komma till Sverige som social turist blir extremt låg. Sverige först vill införa denna skatteform och få slut på företeelsen att Sverige beskattar folk enligt marxistiska principer, dvs allt högre marginalskatter. Sådana beskattar in höginkomsttagarnas sparande vilket sänker den ekonomiska tillväxten. Den beskattar inte in höginkomsttagarnas medel till konsumtion som vänsterpolitiker menar utan minskar sparandet som bestämmer volymen investeringar och nivå på den ekonomiska tillväxten. Ca 300 miljarder per år går till täckning av invandringens nettokostnader beroende på bristande effektivitet i förmågan att assimilera invandrarna. Även produktionen av vänsterröster under vistelsen i AMS sysselsättningssnurror är en del i denna kostnad (”Ylva-snurrorna” som kom till för att få invandrarna ur arbetslöshetsstatistiken inför valet 2018 och arbetsmarknadsminister då var Ylva Johansson som fick belöningen att senare bli kommissionär i EU i migrationsfrågor). Dessa 300 miljarder per år frigöres efterhand som denna skatt införs och tvingar ännu inte assimilerade invandrare att assimilera sig eller lämna Sverige. Dessa frigjorda 300 miljarder behövs bland annat för att rusta upp det Svenska försvaret utan att låna en krona och öka investeringarna och tillväxten. Sker det kommer sannolikt vänsterns väljarkår att reduceras med ca en tredjedel. Sverige först vill se ett beslut omedelbart efter en valvinst att under mandatperiodens första år skattskriva alla inom rikets gränser. Andra året uttas en daglig skatt på 50 kronor per dag som tillförs ett nytt personligt enhetsskattekonto. I samma takt som detta konto växer minskas det befintliga personliga skattekontot. Den nya skatten är omedelbart avdragsgill mot den nuvarande skatten. Årligen ökar den personliga enhetsskatten med 50 kronor tills den når beloppet 500 kronor. När tio år gått finns bara en låg enhetsskatt lika för alla. Den kommer att räcka. Inga deklarationer behövs eller annan personlig skatteredovisning. En breddad skattebas och förenklad administration i flera statliga myndigheter och kommuner kan nästan halvera den personliga skatten jämfört idag. Det är vad Sverige behöver för att möta konkurrensen från en allt effektivare omvärld och bevara välfärden. Personer som med hänsyn till sin förmåga att kunna försörja sig och är utsatta av den anledningen får behålla den bättre omvårdnaden av samhället som de haft tidigare än idag. De får det med tiden allt bättre i ett Sverige med en klart högre ekonomisk tillväxt än nu.
-
Hets mot folkgrupp: Muslimska män i alla åldrar kan kalla kvinnor i den svenska urbefolkningen i alla åldrar för hora, sköka, luder och allsköns andra liknande grovt förolämpande tillmälen och gör det. Skulle en man ur den svenska urbefolkningen ha synpunkter på det döms denne tveklöst för hets mot folkgrupp. Svenska män är medvetna om detta och tvingas noga vakta sin tunga med de konsekvenser det innebär för deras mänskliga värdigheten i många sammanhang. Yttrandefriheten är för dessa starkt begränsad genom en listig självcensurmekanism. Den svenska urbefolkningen har blivit andra klassens medborgare i sitt eget land. Detta har beslutats i Sveriges riksdag och är ett talande exempel på svenska politikers inställning till olika etniska grupper i detta land. Det är rasistiskt. Det kan konstateras att Riksdagen innehåller 349 rasister. I varje fall underlåtenhetsrasister. Underlåtenheten att trimma beslut som blivit fel är iögonfallande. Sverige först vill med ett enda klubbslag i riksdagen förhoppningsvis tidigt efter ett maktövertagande ändra denna relation. Ett lands urbefolkning är vanligtvis en folkgrupp och så är det i Sverige utan tvivel. Kriterierna för att vara en folkgrupp har formats hos oss sedan många hundra och kanske till och med i vissa avseenden över mer än tusen år. Rättsstaten började utformas med tingsplatser under vikingatid. Däremot kan ytterst få invandrare i Sverige och definitivt inte en muslimsk invandrare tillhöra en folkgrupp. Det räcker inte att tillhöra en religion då det krävs fler aspekter vilket inte finns då muslimer kommit hit från ”världens alla hörn”.
-
Ekonomisk tillväxt genom meritokrati: Redan 1776 visade Adam Smith i ”Wealth of nations” att ett land som organiseras så att den bäst lämpade för en uppgift alltid fördelas till alla positioner i ett land kommer att uppfylla kraven för att kunna nå maximal ekonomisk tillväxt och bästa utveckling av sin välfärd. Detta villkor skulle leda till det goda meritokratiska tillståndet. Därför vill Sverige först i strävan att återskapa detta tillstånd och det Sverige som fanns före 1970 förbjuda all offentlig verksamhet i Sverige att ingå ekonomiska avtal med företag och organisationer som diskriminerar sökande vid anställningar och även så anställda efter att anställningar har skett. Det är således inte tillåtet att ta speciella hänsyn till kön, hudfärg, etnicitet, språk, mm. All former av Woke så som exempelvis kvoteringar förbjuds. Öppna anställningsförfaranden med konkurrens ska vara normen.
-
Ökad ekonomisk tillväxt genom återställt kommunalt självstyre: Sverige först vill avveckla alla typer av ekonomiska utjämningar mellan regioner och kommuner av ”marxistiska rättviseskäl”. I två granskningar har det påpekats av EU att både skatte- och kostnadsutjämningarna mellan kommuner strider mot EU:s princip om subsidiaritet. Denna EU-regel bortser de fyra marxistiska vänsterpartierna S, MP, V och C ifrån som haft makten vid granskningarna. När näringslivet i en kommun i glesbygden eller landsorten går bra som det gör ibland genereras ofta skatteintäkter över den normala nivån. Ofta har näringslivet expanderat genom att plockat till sig personal från kommunen och regionen och dessa behöver rekrytera ny personal från andra delar av Sverige. Det blir extra kostnader. Det skulle kommunen och regionen kunna göra om man inte hade varit tvingade att leverera in sin skattebas till den gemensamma kommunpåsen i riksdagen för utjämning och bara få tillbaka sin befolkningsandel av den gemensamma skattebasen. Kommunens merskatteintäkter fördelas till kommuner med lägre skattebaser vilket ofta är kommuner med stora överskott invandrare. Det har alltså funnits en tillväxtmässig ”strypsnara” på glesbygden och landsortens kommuner sedan vinstvalet för Socialdemokraterna 1998 varefter statsminister Göran Persson införde den kommunala Robin-Hood-skatten. Det förefaller vara vänsterns tysta politik att i rättvisans namn avfolka landsorten och glesbygden. Sverige först vill införa det tidigare systemet igen eller något liknande. Kommuner ska förfogar över sina egen skattebaser och år när så behövs garanteras en lägsta skattebasnivå genom statsbidrag, ett inkomstgolv införs igen. Även kostnadsutjämningen avvecklas. Det ska inte fungera så längre att en effektivare kommun än kommunsnittet behöva skicka in sina kalkylerade effektivitetsvinster till en omfördelningspåse i riksdagen för utjämning med ineffektivare kommuner. Även denna omfördelning är skadlig och ska upphöra helt. Regioner och kommuner med övertaligheter av invandrare ska enbart få ersättning av staten eftersom riksdagen är den vållande parten av skadan i migrationsfrågor. Det kommunala självstyret i sin tidigare blomstring ska få sin pånyttfödelse. Kommunen får tillbaka sin inkomstmakt från riksdagen. Även avgiftsmakten, dock med ett förbud för inkomstgradering av avgifter. Efterhand som Pol Tax genomföres (se punkt 4) med åtföljande folkomflyttningar så kommer rörligheten på bostadsmarknaden behöva ökas och därför avskaffas hyresregleringen som får effekten att svenska ungdomar kan komma ut på en bostadsmarknad med många lediga bostäder med avsevärt lägre hyror.
-
Energiförsörjningen blir igen en statlig uppgift: Sverige först anser att produktion och distribution av el är en statlig uppgift och ska finnas i samhällskontraktet under ”Stora projekt”. Denna uppgift tas tillbaka från marknaden och till staten igen. Sverige först vill i konsekvens med detta införa regeln att när ett företag etableras någonstans inom en kommuns stadsplanelagt område ska staten kunna leverera efterfrågad el dit inom i lag föreskriven tid. Den tiden eller om annan tid överenskoms mellan parterna ska anges i avtal. Även ett pris bestäms som är konkurrensneutralt till liknande företag i samma bransch. Detta avtal sluts inom ett år efter bygglov. Sker sedan inte överenskommen leverans står staten för företagets samtliga kostnader under den tid el saknas. Staten ska dessutom betala ett kännbart stort ideellt skadestånd som bestäms av domstol. Avvecklingen av Ringhals 1 och 2 efter valet 2018 som Miljöpartiet tvingade Socialdemokraterna till för att få makten har varit förödande för södra Sverige, som nu inte har ett ständigt timpris längre dygnet runt på nivån 22 öre kWh utan det ligger över 1 krona och oftast mycket mer. Bedömningen från dessa två partier att de inte skulle bestraffas för detta tilltag vid valurnorna har besannats. Det kan anses märkligt! Svikna väljare ska omedelbart svika tillbaka i en effektiv demokrati. Men väljarna i söder beaktade inte detta vid valet 2022! Därmed fungerar inte uppdelningen i fyra elområden beroende på kundernas oförstånd och ignorans.
-
Meritokrati i public service: Sverige först anser att all personal inom SR och SVT söker om sina tjänster och återanställs bara i den mån de på meritokratiska grunder kan anses som de bäst lämpade till varje befattning. Även tidigare insatser inom yrket ska bedömas utifrån en konsekvensneutral skala. Speciellt när det gäller nyhetsvärdering (urval) som nu blir svårare i en geopolitisk mångpolig värld.
-
Skolverket effektiviseras: Skolverket har ca 900 anställda och klarade i år 2025 inte att digitalisera de nationella proven. Därför anser Sverige först att denna myndighet halveras. Kompetenta lärare ska finnas vid skolkatedrar ute i landet och bara ett fåtal som experter bakom skrivbord på Skolverket. Även andra myndigheter och verk som inte klarar sina uppgifter ska som första korrigerande åtgärd reduceras väsentligt.
-
Rättvisare bidrag till EU: Sverige först anser att dessa ska betalas enligt principen ett lika stort belopp för alla medborgare inom EU oberoende ålder. Möjligtvis kan en ny medlem betala en lägre avgift under en övergångsperiod som inte får överstiga tio år. Även här ska gälla den liberala principen lika för alla oberoende allt annat. Även mellan EU:s länder ska alla marxistiska klasskampsidéer och Woke tas bort. Det blir lättare att samarbeta likställt med lika ekonomiska villkor för alla.
-
Offentliga tjänstemäns ansvar: Sverige först anser att all nödvändig lag finns för att utkräva ansvar för försumligheter och olagligheter vid offentlig tjänsteutövning. Men denna lag tillämpas inte på grund av en tyst överenskommelse om detta mellan berörda jurister sedan långt tillbaka. Idag är väktarna att inget oönskat sker de två klannätverken av jurister med namnet Hilda och Ruben. De har tillkommit på initiativ av Ann Ramberg, en välkänd vänsterextrem marxist. Nätverkets topp finns någonstans och förmodligen på Sveavägen 68, 3tr och därifrån bevakas all rättskipning i landet. Sverige först anser att en särskild åklagarmyndighet inrättas för enbart de lagparagrafer som reglerar vandeln inom offentlig verksamhet. Myndigheten ska ha egen initiativrätt när det gäller att åtala och döma försumliga tjänstemän. Kanske behövs även särskilda domstolar. En tidig angelägen uppgift torde vara att utreda de två marxistiska juristnätverken Hilda och Ruben.
Remissvar från kollegor:
Fråga: Tankeväckande punkter. Har snabbläst igenom dem då jag inte hinner mer just nu. Dock dök en tanke upp angående lokal polis som är lokalt utsedd. Vad händer då i de kommuner där de extrema araberna samlas? Troligen blir det en klanpolis där, eller vad tror ni? Och om så sker, vad kan man göra åt det i så fall?
Svar: Det kommer förmodligen att ske. Men det vi föreslår är ett system av åtgärder. Genomför man inte alla som hör ihop blir det katastrof.
Säg att Botkyrka blir islamistiskt klanstyrd med sharia som lag. Det klart de gillar det tills de upptäcker att skatteutjämningen och kostnadsutjämningen är borta. De kan inte balansera budgeten och har ett stort underskott i socialbidragsverksamheten. Det blir till att börja få medborgarna i jobb och det kräver att lära sig svenska om man inte gjort det.
Vänstern väljarkår som finns i den tidigare arbetsministern Ylva Johanssons konstruerade sysselsättningssnurrorna drabbas också när de upplösas. De accepterar säkert en enkel flygbiljett. Cirkeln av 6 månader på försörjningsstöd, därefter 6 månader i ett instegsjobb och därefter 6 månades utförsäkrad och så igen nytt varv med försörjningsstöd finns det inte längre pengar till. Det upphör. När man inte kan ligga kvar i sängen på morgonen i 12 månader och jobba 6 i ett instegsjobb är nog inte Botkyrka så attraktiv längre. Och inte Sverige heller.
Och inte kan man betala ut skattebasbidragsstöd upp till golvnivån till en kommun som inte tillämpar den svenska rättsstatens lagar.
Sverige först gäller!